Al meer dan een miljoen huishoudens van het tv abonnement af

april 6, 2022

Streaming diensten doen al steeds vaker de kop op en uit onderzoekt blijkt dat de tv abonnementen hieronder leiden. Op dit moment is al ongeveer een miljoen mensen in Nederland van het televisie-abonnement afgestapt. De daling werd ingezet in 2014 en is sindsdien gestaag blijven dalen. Het aantal tv- abonnementen is eind 2021 gezakt tot onder de 7,2 miljoen mensen. Zo blijkt uit de ACM.

Tot begin 2014 was het aantal tv abonnementen nog redelijk stabiel, er verschoof hier en daar wel eens wat maar dit was niet schrikbarend. Begin van het jaar waren er nog ruim 7,7 miljoen tv- abonnementen in de omloop. Destijds waren er 7,6 miljoen huishoudens, dit zijn er inmiddels 8,1 miljoen. Van deze 8,1 miljoen mensen heeft 1 miljoen geen tv-abonnement, want van de 7,3 gebruikers eind 2021 is een deel voor de zakelijke branche.

Wel steeg het aantal mobiele abonnementen in de afgelopen jaren met ruim een miljoen extra gebruikers. Ook steeg het dataverbruik met ruim 35% en namen de belminuten toe met ruim 15%. Kortom, we maakten meer gebruik van onze telefoon en keken minder naar de televisie.

Oorzaken

Het blijft lastig vast te stellen wat de grootste oorzaak is van deze verschuiving, echter kunnen we op basis van deze cijfers wel een aantal dingen concluderen. Mensen gebruiken meer hun telefoon en gebruiken meer data. Hiernaast hebben de streamingdiensten een groot deel van de live- tv overgenomen. Populaire streamingdienst Netflix is in de laatste jaren dan ook vink gegroeid. Dit geldt ook voor Videoland en Amazon Prime.

Ook hebben social media kanalen zoals Facebook, Instagram en Tik Tok een flinke vinger in de pap. Veel jongeren grijpen liever naar hun telefoon dan dat ze kijken naar het 8 uur journaal.

Kortom: de aanbieder van tv- abonnementen zullen moeten anticiperen op deze cijfers en met een oplossing moeten komen voor de afname in abonnees.

Meer artikelen